Wat bedrijven kunnen leren van bloggers: vergroot je bereik via Pinterest

Laat ik dit artikel niet met een teaser beginnen, maar gewoon meteen met dé boodschap: via Pinterest kun je je bereik vergroten en onwijs veel traffic naar je eigen website trekken. Kliks van jouw geïnteresseerde potentiële doelgroep. Gratis, dus zonder adverteren. En zeg ik veel, dan bedoel ik ook véél: onlangs kreeg ik de 100.000e (!!!) bezoeker binnen op mijn blog via Pinterest. En dat binnen 19 maanden tijd. Geen wonder dat bloggers zo dol zijn op Pinterest.

Daar heb je meteen het antwoord op de titel boven dit artikel. Veel bloggers zien hoe goed hun content bij Pinterest past en maken het hun nummer #1 traffic kanaal. Jij kan dit óók bereiken als bedrijf. Hieronder vertel ik je hoe ik zelf de kracht van Pinterest ontdekte en lees je hoe je zelf ook kunt gaan profiteren van dit geweldige platform. 

Mijn eigen succesverhaal: hoe mijn bereik via Pinterest vertienvoudigde (!) in een half jaar tijd

Ik zeg vaak dat Pinterestmarketing een denkswitch vereist. Dat kwartje viel bij mij begin 2019. Ik zag hoe andere bloggers hun content op Pinterest plaatsten. Tot dat moment had ik helemaal niet door dat je zélf content (pins) aan Pinterest kan toevoegen. Ineens klikte er iets: je plaatst een pin over een artikel, koppelt daar een url aan en BAM: je content verschijnt in zoekresultaten. 

In februari maakte ik mijn eerste pins voor mijn reisblog Vrolijke Fladderaar. In april trok ik al meer dan 1.000 bezoekers via Pinterest naar mijn blog. Je moet weten dat mijn totale bereik tot dan toe nog maar 2.000 bezoekers per maand bedroeg. Dus Pinterest gooide daar binnen 3 maanden al 50% bovenop! 

Nog een maand later ging ik al over de 3.000 bezoekers via Pinterest heen. Binnen een half jaar waren het er al bijna 7.400 per maand. En toen ging een pin viral. Die maand trok ik 12.700 bezoekers via Pinterest alleen, en steeg het totale bereik van mijn website ineens naar bijna 20.000. Dat is dus 10x zoveel als in mijn pre-Pinterest-tijd. Ineens kreeg ik betaalde opdrachten als blogger. 

Op dat punt plantte ik het zaadje om te beginnen met Pin je plek. Meer mensen moesten hiervan horen!

Via Pinterest van 10 naar 100.000 kliks naar mijn website

Waar ik in februari 2019 begon met 10 kliks, heb ik afgelopen augustus de 100.000e websitebezoeker via Pinterest binnengehaald. En dat dus in net iets meer dan anderhalf jaar tijd. Hoeveel conversie zou dat bezoekersaantal op jouw website jou opgeleverd kunnen hebben?

Bedenk je dat mijn blog vooral een hobby is. Intussen is het daaraan gekoppelde Pinterest-account vooral mijn Pinterest-proeftuin om te experimenteren. Het platform zorgt voor een constante stroom van bezoekers. Zelfs als ik even niet actief ben. Meestal trek ik zo’n beetje twee keer zoveel bezoek via Pinterest ten opzichte van via Google. 

Pinterest inzetten als zoekmachine

De vergelijking met Google maak ik niet voor niets. Pinterest staat vaak in het rijtje van sociale media, maar het is eigenlijk juist een zoekmachine. Een visuele inspiratiezoekmachine. Gevonden worden op Pinterest vind ik ook nog eens vele malen makkelijker dan via Google. Het kan een beetje tijd kosten voordat je pins goed gevonden worden. Maar zoals je ziet aan mijn eigen ervaring kan het dan ook wel ineens heel hard gaan. En dat zonder SEO-specialisten in te hoeven schakelen.

Het loont overigens wel om ook op Pinterest slim gebruik te maken van zoekwoorden. Maar dit is gelukkig veel eenvoudiger. Pin je plek kan je daarbij helpen. 

Als bedrijf starten met Pinterest 

Een blogger is natuurlijk wel iets anders dan een bedrijf. Maar óók als bedrijf of merk is dit succes te behalen. Steeds meer bedrijven weten de weg naar dit platform te vinden. Maar nog lang niet genoeg, als je het mij vraagt! Dat is zonde: je mist de ruim 3,5 miljoen actieve Nederlandse gebruikers die juist op zoek zijn naar inspiratie. In meer dan de helft van de gevallen hebben Pinterestgebruikers een aankoopintentie. 

Als bedrijf of merk gebruik je Pinterest precies om te laten zien waar je goed in bent. Laat zien waarom jouw product of dienst zo leuk is, of waarom jouw locatie de moeite waard is. Pinterestmarketing, dus. 

Volgers, impressies, engagement en bereik

Al overtuigd dat Pinterest onmisbaar is in jouw online marketing? Guess what: het wordt nog beter. Pinterestmarketing draait om goed gevonden worden, en het belangrijkste is daarbij dat je Pinterest inzet als zoekmachine. Je volgers zijn hier helemaal niet zo belangrijk! Is het geen verademing? Ze zijn er wel hoor, en dat draagt wel ietsiepietsie bij aan je vindbaarheid, maar je hoeft je er wat mij betreft totaal niet druk om te maken. 

De ándere frustratie van veel social media managers is dat je posts al zo snel weer uit de feed verdwijnen (áls ze al getoond worden, want dat is met de algoritmes ook maar de vraag…). Op Pinterest blijft je content maandenlang gevonden worden! Of zelfs langer. Ik heb pins uit 2019 waar nog steeds op geklikt wordt. Dit betekent dat ze dus nog steeds gevonden worden in zoekresultaten. 

In dit artikel heb ik het telkens alleen over kliks gehad als resultaat uit Pinterest, omdat ik dit veruit het belangrijkste doel vind. Als bedrijf wil je immers liefst dat de ‘pinner’ iets bij jou koopt (en dankzij een rechtstreeks websitebezoek ga je dus ook nog eens voor rechtstreekse conversie, dus zonder dat je kostbare commissie kwijtraakt!). Maar er is ook nog zoiets als ‘impressies’ en ‘engagement’ op Pinterest. Ofwel simpel gezegd: het aantal keren dat jouw content is gezien of bewaard. Ook dit kan hard oplopen. Mijn blog-pins worden gemiddeld bijna 200.000 keer per maand gezien. Sinds ik met Pinterest begon, is er al meer dan 3 miljoen keer een afbeelding van mij in beeld gekomen. 

Staar je daar niet op blind: het zijn gigantische aantallen, maar dit zegt niks over je uiteindelijke conversie. Maar tegelijkertijd laat het je wél heel goed zien hoe groot de potentie van Pinterest is. En die extra naamsbekendheid is uiteraard ook best welkom 🙂

Trek jij al bezoekers naar jouw website via Pinterest?

Pin je plek is Pinterestmarketing-specialist, in het bijzonder voor bedrijven in vrije tijd. Lees hier meer over mijn account-diensten of zet vandaag nog zélf de eerste stap met deze tools.

Bewaar dit artikel op Pinterest: