Pinterest gebruiken als bedrijf: 5 do’s en don’ts

Wil jij beginnen met Pinterest gebruiken als bedrijf? Of heb je al een zakelijk Pinterest account, maar zie je nog geen resultaat? Speciaal voor jou deel ik in dit artikel 5 do’s en 5 don’ts: wat moet je vooral niet vergeten, én wat moet je ook vooral niet doen als bedrijf op Pinterest? Veel bedrijven die Pinterest willen inzetten maken namelijk een aantal klassieke fouten. Dat is helemaal niet gek; ook bij deze Pinterest-expert moest het kwartje eerst echt even vallen. Dus schaam je vooral niet, lees verder en jij hoeft deze foutjes in elk geval al niet meer te maken!

Ben jij al lekker bezig met Pinterest en ‘snap’ je al best goed hoe je als bedrijf van dit platform profiteert, dan is dit misschien al wel bekende kost voor je (btw: applausje hoor! Je bent al verder dan de meeste bedrijven). Maar scroll dan tóch even verder, want dan heb ik nog wel een leuk aanbod voor je 🙂 

Do’s: Wat jij als bedrijf absoluut wél moet doen op Pinterest

De volgende 5 tips klinken misschien erg basic, maar maken hét verschil als jij als bedrijf Pinterest gaat gebruiken. De 5 gouden regels voor succes:

Pinterest gebruiken als bedrijf, regel 1: Je website claimen

Heeft jouw bedrijf een Pinterest-account en heb je dit nog niet gedaan, doe dit dan nu meteen: claim je website in je account. Doe dit voordat je verdere aandacht besteedt aan pins maken, content plaatsen, of welke andere tip dan ook. Pinterest is namelijk gék op verse content van geverifieerde contentmakers. Of in gewonemensentaal: als jij naar jouw website verwijst op Pinterest, dan scoort dit beter wanneer Pinterest weet dat dit jouw website is. 

Zet ook je account om naar een zakelijk account, als je dit nog niet hebt gedaan. Dit is gratis, en geeft je veel mogelijkheden die jij als bedrijf goed kan gebruiken (zoals meer mogelijkheden in je biografie en toegang tot statistieken). 

Pinterest gebruiken als bedrijf, regel 2: Maak de denkswitch van ‘zelf zoeken’ naar ‘gevonden worden’

Veel mensen denken bij Pinterest aan hun eigen verzameling ideeën. En snappen niet zo goed wat je als bedrijf moet met een prikbord. Ga je als bedrijf Pinterest gebruiken, dan moet je eerst een denkswitch maken: Je gaat inspiratie delen op Pinterest omdat je wil dat andere mensen dit op hun prikbord gaan bewaren (of beter nog: doorklikken naar jouw website). Pinterest gebruiken als bedrijf draait om ‘gevonden worden’. 

Pinterest gebruiken als bedrijf, regel 3: Gebruik Pinterest als zoekmachine (en doe zoekwoordenonderzoek)

Regel 2 verklapte het al: Pinterest is in feite een zoekmachine. En het doel is dus dat jij jouw bedrijf daar vindbaar maakt. Net als dat jij graag wil dat je in de zoekresultaten van Google tevoorschijn komt. De meeste Pinterestgebruikers gaan jou vinden doordat ze een zoekopdracht invoeren. Pinterest geeft automatisch suggesties van zoektermen. Als je intoetst ‘vakantie Nederland’, krijg je bijvoorbeeld al direct de populaire toevoegingen ‘kinderen’, ‘strand’ of ‘met hond’ in beeld. 

Gebruik deze zoektermen dan ook als je iets deelt op Pinterest (in de titel van de pin, de omschrijving, op de pin zelf, maar bijvoorbeeld ook in de namen van je borden). 

Succesvol Pinterest inzetten als bedrijf

Pinterest gebruiken als bedrijf, regel 4: Maak eigen pinafbeeldingen

Veel bedrijven beginnen enthousiast met foto’s ‘pinnen’ vanaf hun website. Maar als je zelf even rondneust op Pinterest, valt je al snel op dat veel bedrijven en bloggers speciale pinafbeeldingen maken. Kijk maar eens waar jouw aandacht naartoe wordt getrokken… een random foto? Of een pin waarbij in één oogopslag duidelijk is welke informatie wordt geboden? Of nog beter: waarbij je meteen herkent van welk merk hij afkomstig is?

Gouden tip hierbij: Canva! Dit is echt je lifesaver. Iedereen kan met deze tool eenvoudig pin designs maken (en eigenlijk álles ontwerpen dat je maar wil). Met de gratis versie kom je al een heel eind, maar als bedrijf kan ik je zeker de Pro versie aanraden. Zeker als je zelf met Pinterest aan de slag gaat.

Pinterest gebruiken als bedrijf, regel 5: Koppel je content aan Pinterest

Pinterestgebruikers zoeken naar ideeën. Dus je gaat zoveel mogelijk jouw potentiële doelgroep inspireren en informeren. Precies waar jij goed in bent! Om écht succesvol te worden op Pinterest, ga je jouw content slim aan elkaar koppelen. Waarschijnlijk heb je al volop inspiratie en informatie op je website: gebruik het! Maak er pins bij, en deel het! Andersom geldt ook: jouw pins moeten de Pinterestgebruiker wel gaan geven wat hij zoekt. Als iemand doorklikt naar jouw website, vindt hij dat dan? 

Je kan lukraak pins gaan delen. Óf je kan Pinterest als bedrijf slim gaan integreren in alles wat jij online doet. 

Aangezien jij dit artikel leest: heb je deze Pinterest checklist al gedownload? Daarin vind je ook veel van deze tips en meer!

Dont’s: Maak deze 5 fouten niet op Pinterest!

Bovenstaande tips zijn al een hele goede basis om als bedrijf met Pinterest te beginnen of om je resultaat aanzienlijk te verbeteren. Maar helaas gaat het dan nog weleens mis. Pas op dat je niet in de volgende valkuilen trapt…

Pinterest fout 1:  Vergeten een url te koppelen aan je pins

Dit zie ik jammer genoeg nog steeds gebeuren: bedrijven die een afbeelding uploaden naar Pinterest, maar vervolgens géén url koppelen aan de pin. Je loopt organische websitebezoekers mis! Élke pin die jij maakt, moet naar een (relevante!) webpagina leiden. Dit mag net zo vaak dezelfde url zijn als jij maar wil.

Pinterest fout 2: Het verkeerde formaat pins gebruiken

Dit zal je vinden in iédere les Pinterest-basics: gebruik verticaal beeld. Dit is niet eens alleen belangrijk op mobiel, maar op Pinterest zelfs op desktop. Ik verwijs nog maar een keer naar Canva, waar je ontelbare templates voor pins in no time aanpast naar een afbeelding in het juiste formaat.

Pinterest fout 3: Geen titel, geen omschrijving, of geen tekst op pin toevoegen

Maak jezelf zo vindbaar mogelijk. Dus benut ook iedere plaats waar je jouw zoekwoorden onder de aandacht kan brengen. Vul op zijn minst de titel van de pin en de pinomschrijving in. Iedere keer dat je niets invult, laat je kansen liggen om gevonden te worden. Start ook met tekst toevoegen óp de pin zelf (ik zeg het nog maar eens: gebruik Canva! Je leven zal zoveel makkelijker worden). Hint: je kan gerust wat teksten hergebruiken (begin jij Pinterest ook al véél leuker te vinden dan Google? Just sayin’!)

Redenen waarom het Pinterest account van je bedrijf niet groeit: maak deze fouten niet

Pinterest fout 4: Pinterest zien als (zoveelste) sociale media kanaal

“Ik zit al op Facebook en Instagram. Dat kost me al zoveel tijd! En dan zou ik nóg een kanaal moeten bijhouden?” 

Dit zijn 3 valkuilen in één! 

Pinterest is geen social medium. Pinnen doe je voor jezelf. Volgers zijn ook helemaal niet zo belangrijk. Ik zei het al: het is een zoekmachine. Het is dus geen kwestie van ‘ik heb al Instagram, dus ik hoef niet op Pinterest te zitten’. Newsflash: er zijn al 4,5 miljoen Pinterestgebruikers in Nederland en dit groeit. Wil je daar gewoon helemaal niét vindbaar zijn? Dan loop je duizenden gratis websitebezoekers mis. Pinterest kost helemaal niet zoveel tijd. Voor een super succesvol Pinterest-account hoef je er niet dagelijks mee bezig te zijn. Eens per week, of zelfs eens per maand je nieuwe pins inplannen en klaar. Je hebt er geen omkijken naar. Ik durf te wedden dat het je meest eenvoudige online kanaal wordt. 

Pinterest fout 5: Handmatig pinnen terwijl Tailwind dit automatisch voor je doet

Tailwind is dé planningstool voor Pinterest waarin je nieuwe pins klaarzetten kinderspel is. Pinterest waardeert sinds een tijdje verse content veel meer, dus dagelijks pins delen loont. Maar ik heb je zojuist beloofd dat Pinterest ‘bijhouden’ een makkie is. Tailwind is daarbij onmisbaar: in deze tool zet je snel je pins klaar voor publicatie op meerdere borden, op de meest optimale tijdstippen, en als je wil voor maandenlang vooruit. Allemaal dingen die op Pinterest zelf helemaal niet kunnen. 

Start direct je gratis trial. Word je Plus lid via deze link, dan krijgen we allebei 15$ Tailwind credit.

Extra ‘don’t’: Geen Pinterest gebruiken als bedrijf in deze sectoren is een gemiste kans!

Ben je actief in één van de volgende branches: huisinrichting, vermaak, educatie, mode & beauty, eten & drinken, reizen & vrije tijd, gezondheid, bruiloften, tuinieren, sport of ouderschap? Dit zijn de top categorieën waarop het meest gezocht wordt op Pinterest. 

Toe aan een next level?

Doe de Account Scan van Pin je plek! Tot 1 april 2021 nog te bestellen voor de introductieprijs (dus pak nog snel € 50 voordeel!). Je kan de Account Scan overigens ook doen als je nog niet bent begonnen met Pinterest inzetten voor je bedrijf en graag meteen goed wil beginnen.

Bewaar dit artikel op Pinterest:

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *