Pinterest inzetten in alle stappen van de Customer Journey

Pinterest is hét platform om ideeën op te doen. Ik noem het vaak een ‘inspiratie-zoekmachine’. Als bedrijf kun je hier heel goed op inspelen (Hoe? Lees hier welke mindswitch je daarvoor moet maken). Maar veel bedrijven die Pinterestmarketing inzetten, beperken zich tot die oriëntatiefase. En dat is jammer! Je kan Pinterest namelijk niet alleen gebruiken om in beeld te komen bij de oriënterende klant of gast, maar in álle stappen van de klantreis. 

In beeld komen nog vóórdat er een behoefte is

Natuurlijk klopt het wel dat Pinterest bij uitstek geschikt is om in een heel vroeg stadium in beeld te komen bij je doelgroep. Je kan zelfs al een zaadje planten in het hoofd van jouw potentiële koper of boeker, nog voordat hij of zij zelf bewust zoekt naar jouw product of dienst. Alles op Pinterest is er zo op ingericht dat gebruikers eindeloos van idee naar idee blijven scrollen. Door jouw content op Pinterest hier op af te stemmen, kun je ervoor zorgen dat jouw doelgroep je op dit moment al tegenkomt. 

Verschillende pins bij verschillende fasen

Dat is direct de crux: je content op Pinterest (de pins die je maakt voor jouw bedrijf) afstemmen op de verschillende fasen van de Customer Journey. Iemand die nog helemaal niet heeft nagedacht over het boeken van de aankomende vakantie, wordt getriggerd door hele andere content dan iemand die al weet dat het een huisje in Drenthe moet worden met activiteiten voor kinderen in de buurt. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de fasen ná het boeken.

De 6 stappen van de Customer Journey

De klassieke ‘Customer Journey’ uit de marketingboeken bestaat meestal uit 5 fasen: Awareness, Consideration, Evaluate, Purchase en Loyalty. Voor bedrijven in toerisme, recreatie en vrije tijd heb ik deze fasen vertaald naar deze 6 stappen:

  • Prikkelen
  • Oriënteren
  • Boeken
  • Voorbereiden
  • Verblijven
  • Nagenieten

Bij iedere stap zijn je doelen net iets anders, en dus ook je content. Dit geldt ook voor je pins op Pinterest. Door je specifiek te richten op elke fase kun je je bereik een boost geven en veel meer uit je Pinterestaccount halen! 

NIEUW: e-book ‘Pinterest en de Customer Journey’

Wil jij zelf aan de slag met Pinterest? Of heb je een account, maar richt jij je nog te eenzijdig op een enkele fase van de ‘klantreis’? Met dit gloednieuwe e-book helpt Pin je plek jou om Pinterest succesvol in te zetten en doe je inspiratie op voor pins bij elke stap van de customer journey. 

Het e-book is speciaal geschreven voor bedrijven in toerisme, recreatie en vrije tijd:
– Accommodaties
– Atrracties
– Bestemmingen
– Reisorganisaties

Als bonus helpt het e-book je ook nog eens direct op weg met in totaal 60 concrete pin-ideeën. Zo wordt het wel heel makkelijk om je Pinterest-strategie een boost te geven!

Nieuwsgierig? Lees er hier alles over!

Andere organisatie?

Pinterestmarketing is voor heel veel bedrijven een super interessant medium. De meestgezochte onderwerpen op Pinterest zijn huisinrichting, vermaak, educatie, mode & beauty, eten & drinken, reizen & vrije tijd, gezondheid, bruiloften, tuinieren, sport en ouderschap. En ook bij al die andere onderwerpen gelden de principes van de Customer Journey. 

Dus de volgende keer dat jij nieuwe content voor Pinterest creëert, ga dan eens na op welke fase van de klantreis je je richt. Kun je daar misschien ook nog een ándere fase aan toevoegen? 

Het e-book kost € 29,00 (excl. btw) en hier bestel je ‘m direct.

Pin deze afbeelding op je Pinterest-account om dit artikel te bewaren: