Waarom je juist nu aanwezig moet zijn op Pinterest

We kunnen er niet onderuit: de herfst is echt begonnen. De herfstvakanties staan voor de deur en het seizoen komt langzaam ten einde. Voor veel bedrijven in de vrijetijdssector breekt een rustige periode aan. Misschien geldt dat ook voor je online marketing: even wat minder promotie, nieuwe content en aanwezigheid op social media. Maar voor Pinterest is dit anders: nu is juíst de tijd om actief met dit platform aan de slag te gaan. Voor de feestdagen én alvast voor volgend jaar. In dit artikel vertel ik je waarom.

Pinterest-gebruikers zoeken naar ideeën voor de toekomst

‘Pinners’ zijn op zoek naar inspiratie. Soms voor een actuele behoefte, maar vaak ook voor een paar maanden vooruit. Pinterest ziet traditioneel na de zomervakantie de zoekopdrachten naar feestdagen al toenemen, en in 2020 gebeurt dit nog sterker. Dus als jij dacht dat Sky Radio gek was door dit jaar eerder dan ooit met kerst te beginnen: think again. Als jij op Pinterest gevonden wil worden tijdens de feestdagen, dan begin je nú.

Evergreen content vs. seizoenscontent

Er zijn twee typen content die heel goed werken op Pinterest. De eerste is zogenaamde ‘evergreen’ content. Dit is inspiratie die relevant blijft. Nu, komende winter, volgend jaar. Evergreen content vormt een belangrijke basis voor jouw Pinterest-account. Deze pins kun je jaar in, jaar uit blijven promoten. Ja, echt: je kan je content op Pinterest blijven hergebruiken! Zelfs precies dezelfde pinafbeelding. En deze pins blijven gevonden worden.

Daarnaast is er seizoenscontent die aansluit bij bepaalde perioden in het jaar. De herfst. Kerst. De voorjaarsvakantie. Hier wordt heel veel op gezocht. Waarschijnlijk precies de periodes waar jij sowieso in je contentkalender en je marketingacties mee bezig bent, nietwaar? Vergeet daar Pinterest dus niet aan toe te voegen, en begin daar op tijd mee.

Kies je voor snel en vluchtig, of voor continu succes?

Als je net begint met Pinterest kan het even duren voordat je resultaat begint te zien. Pinterest werkt als een zoekmachine en moet jouw account en pins eerst indexeren. Het is daarom belangrijk om een zakelijk Pinterestaccount aan te maken (of je bestaande account hiernaar om te zetten) en je website te koppelen. Pinterest hecht veel waarde aan verse pins van contentmakers en je pins zullen hierdoor dan ook veel beter scoren.

Door originele content toe te blijven voegen, gaat het platform langzaam maar zeker steeds beter voor je werken. Je pins worden vaker getoond in zoekresultaten. Je komt bij steeds meer mensen in beeld. En hoe meer mensen jouw pins bekijken, bewaren of zelfs doorklikken naar je website, hoe groter het effect. Want iedere engagement-actie zorgt er weer voor dat je bij meer gebruikers in beeld komt. Win-win-win!

Ohja, en ik heb het hier over organische groei! Organisch in beeld komen bij je doelgroep. Én organische traffic naar je eigen website. Dus zonder adverteren. Daardoor is Pinterest heel anders dan sociale media, waar het steeds lastiger wordt om nog in beeld te komen en waar je content snel verdwijnt.

Veel bedrijven die een tijdje met Pinterest bezig zijn, zien dit platform uitgroeien tot een van de belangrijkste kanalen om een continue stroom bezoekers naar de website te trekken. Wil je daarin ook seizoensgerichte content meenemen, begin dan op tijd met delen. Dit geeft je pins optimaal de kans om zich te verspreiden.

Mix van content houdt je volgers geboeid

Als merk of bedrijf is een mix van evergreen content en seizoenscontent op Pinterest ideaal. De content versterkt elkaar en het zal er ook voor zorgen dat je interessant blijft voor je volgers.

‘Maar jij zegt toch altijd dat volgers niet zo belangrijk zijn op Pinterest?’
Ja, klopt helemaal. Omdat Pinterest voor een heel belangrijk deel werkt als zoekmachine, maakt het niet zoveel uit hoeveel volgers je hebt. Maar als je zelf inspirerende pins begint te delen, zal je zien dat je volgeraantal ook langzaam toeneemt. Je volgers krijgen jouw nieuwe pins sneller te zien en kunnen daardoor direct een boost geven aan je views.

De kunst op Pinterest is om niet alleen in beeld te komen met inspiratie waar gebruikers daadwerkelijk naar op zoek zijn, maar om hen te prikkelen met ideeën waar ze zelf nog niet eens bij hadden stilgestaan. Je kan ze hier een stapje voor zijn, en dat is precies wat je wil.

Beland nu al op dat prikbord

Nóg een groot voordeel van Pinterest ten opzichte van vluchtige social media posts: mensen kunnen de ideeën over jouw bedrijf later daadwerkelijk nog eens terugvinden. Pinterest is een digitaal prikbord. Als bedrijf of merk wil jij daar natuurlijk op hangen!

En het vullen van het feestdagenprikbord is al begonnen. Dus loop alvast een rondje door de kerstshow in het lokale tuincentrum, koop een zakje Kruidnoten, zet ‘The Christmas Station’ aan op de achtergrond en plaats vóór de start van de herfstvakantie je eerste pins voor de kerstperiode.

Bewaar dit artikel op Pinterest: